رنگ

آشنایی کامل با رنگ وتاثیر روانشناختی آنها در زندگی

رنگ ها و تاثیر روانشناختی

رنگها یکى از معیارهاى سنجش شخصیت به شمار مى آیند؛ چر ا که هر یک تأثیر خاصى در روح و جسم هر فرد باقى مى گذارند و نشانگر وضعیت روانى و جسمى وى هستند; انسان از روزگاران دور تحت نفوذ و تأثیر رنگهاى پیرامون خویش بوده; و در طى صد و چند سال گذشته که صنعت رنگ سازى به اوج تحول خود رسیده; این تأثیر دو چندان شده و در همه ی ارکان زندگى انسان ها رخنه کرده است. این استفاده روزافزون از رنگها تحول زیادى در زمینه ی روانشناسى  پدید آورده است.

معنی و مفهوم رنگها

رنگ

قرمز

قرمز نشانه عشق، خطر، نیرو و نشاط است. قرمز نماد و نشانه امید به زندگی، اشتیاق به فعالیت، شجاعت، اراده قوی و آرزوهای بزرگ،گرمی، قدرت، جنگ، هیجان، تظاهر، آتش، خون، هوای نفس، خشم و برانگیختگی است. قرمز انرژی دهنده و محرک بسیار نیرومندی است. با دیدن رنگ قرمز تپش قلب و فشار خون افزایش می یابد. رنگ قرمز چند حس را توامانتحریک می کند.

کودکان اغلب به رنگ قرمز علاقه دارند; قرمز دارای قابلیت رویت بالایی است; و همواره توجه بیننده را به خود جلب می کند. در چین رنگ قرمز نشانه جشن و خوشبختی است; ودر بسیاری از مراسم فرهنگی از آن استفاده می شود. در این کشور قرمز خلوص و پاکی است. در بسیاری از پرچم های کشورها این رنگ دیده می شود; در غرب قرمز نشانه خوش اقبالی است.
قرمز در کنار سایر رنگها معنای متفاوتی دارد.

در آمریکا قرمز و سبز نشان کریسمس است. در بسیاری از فرهنگ های شرقی قرمز در کنار سفید به معنای خوشحالی است. در آمریکا چنانچه قرمز در کنار صورتی قرار گیرد; دلالت بر روز عشق ورزی دارد. در سنگاپور رنگ قرمز به معنی موفقیت و خوشحالی است.
رنگ قرمز برای نمایشگاه های خودرو، مکان های فروش حیوانات اهلی، ساندویچ و پیتزا فروشی ها و رستوران ها رنگ خوب و مناسبی است، بهتر است در رستوران های بزرگ به همراه رنگ های آرامش بخش نظیر سبز و سفید استفاده شود; ولی استفاده در مراکز درمانی و بیمارستان ها توصیه نمی شود; چون تداعی کننده رنگ خون است.

رنگ

 نارنجی

نارنجی نشانه طراوت و شادی;،گرمی، اشتیاق و علاقه زیاد و جدیت در کار است. دستگاه عصبی را تحریک می کند; موجب شفافیت و روشنی ذهن می شود; محرک اشتها است. نارنجی حافظه را تحریک می کند.جریان اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهد.
اثر شدیدی در جذاب کردن و فروش محصولات غذایی دارد. رنگ نارنجی همچنین بیان گر کیفیت عالی محصول است. جوانان بیشتر از سایر گروه های جامعه به این رنگ توجه می کنند.
در مذهب پروتستان به نارنجی توجه می شود. این رنگ در هند و مکزیک رنگ مورد علاقه مردم است. در آمریکا کالاهای ارزان قیمت به رنگ نارنجی هستند; در بعضی از فرهنگ های شرقی نارنجی نشانه تجمل و نیز نعمت و برکت است; رنگ لباس روحانیون بودایی نیز نارنجی است.

سبز

سبز چون در طبیعت زیاد دیده می شود; نشانه باروری، تازگی، ایمنی و کامیابی است.  سبز نماد زندگی، جوانی، پول، نوگرایی، پشتکار، غرور، عزم استوار، امید و قدرت است. در فرآورده های کشاورزی; سبز بسته بندی دلالت برطبیعی بودن و ارگانیک بودن آن است .
سبز در آمریکا به معنی ثروت است; از این رو بسیاری از شرکت های بزرگ مواد غذایی آمریکا از رنگ سبز در بسته بندی ها و بر چسب های محصولات خود استفاده می کنند.

در چین دلالت بر فریب کاری و تقلب دارد. از این رو در طراحی بسته بندی هایی که راهی این کشور خواهند شد باید از این رنگ پرهیز کرد.تحقیقات انجام شده در فرانسه حاکی از آن است که رنگ مناسبی برای بسته بندی در این کشور نیست.

در بعضی از کشور های گرمسیری نشانه خطر است; در کشور های اسلامی نشانه اسلام است و فرآورده هایی که در طراحی بسته بندی شان از رنگ سبز استفاده شده باشد; با اقبال عمومی مواجه می شوند.
در مسیحیت  سبز به معنای امید و شادی است; در آمریکا  به معنای ایمنی، سازگاری با محیط زیست و نشان کریسمس (همراه با قرمز) است. در مالزی به معنای طول عمر است.سبز رنگی است که انسان را آرام می کند، درد را کاهش می دهد و احساس امنیت ایجاد می کند. سبز نشانه حرکت و به جلو روندگی است، همچنان که در چراغ راهنمایی و رانندگی این معنا دیده می شود.

رنگ

سیاه

سیاه نشانه قدرت; مرموزبودن، رسمی بودن و وقار است. در بسیاری از فرهنگ ها نشانه نفی زندگی; بی علاقگی; بد بینی; ناباوری; سوگواری و عزاداری است. متحبر است و مشتریان را از به روز شدن با فناوری باز می دارد. انتخاب خوبی برای فروشگاه های موسیقی، حقوقدانان، حسابداران، فروشگاه های لوازم الکترونیکی و لاستیک فروشی هاست.

سفید

سفید نشانه تقوا، بی گناهی، تازگی، صلح، پاکی، کمال، معنویت و سادگی است. ایرانیان باستان عقیده داشتندکه فرشتگان لباس سفید بر تن دارند. از این رو این رنگ مورد علاقه ایرانیان است.برای هندوها رنگ عزا و سوگواری است. در چین به معنی مرگ است. در برزیل نشانه جلال و شکوه است.

در کشورهای عربی در بسته بندی در مواد غذایی باید اجتناب شود; در آمریکا رنگ سفید نشانه پاکی و خلوص است.

در ایران انتخابی خوب برای فروشگاه های وسایل عروسی و ازدواج است; همچنین برای امکانات پزشکی، دندان پزشکی، آشپزخانه ها، نانوایی ها، موزه ها، اماکن تاریخی، فروشگاه های وسایل بهداشتی، خشکشویی ها وخدمات بهداشتی مناسب است.

آبی

آبی در طبیعت زیاد دیده می شود. از این رو نشانه آرامش وپاکی است.آبی در انسان احساس آرامش، راحتی، آسودگی ایجاد می کند.  نشانه رضایت خاطر و حسن رابطه با دوستان و نزدیکان است و همچنین نشانه زیبایی، عقل، صداقت و اعتماد است.

اشتهای انسان را کم می کند. از این رو در رستوران ها از این رنگ نباید استفاده شود.  ضربان قلب را کم می کند و دمای بدن را کاهش می دهد. این رنگ چون به طور طبیعی در مواد غذایی وجود ندارد چنانچه در بسته بندی مواد غذایی آورده شود جذابیت محصول را کم می کند. در آمریکا محبوبیت زیادی دارد و نشانه صداقت و امانت است.

از این رو در نماد همه بانک های آمریکا استفاده می شود. در چین رنگ آبی نشانه ابدیت است. برای یهودی ها مقدس است. در کشور های عربی  به معنی ایمنی و محافظت است. در کلمبیا بیشتر صابون ها آبی است. در کشور های مسیحی  مفهوم صلح و بهشت را همراه دارد. در هنگ کنگ آبی مورد علاقه مردم نیست و نباید از آن در طراحی بسته بندی غذاها استفاده کرد.

مناسب شرکت های مسافرتی، شرکت های آب، دفتر پزشکان، داروخانه ها و متصدیان و فروشندگان لوازم پزشکی، هتل ها، روان شناسان و بسته بندی لوازم کاهش وزن است.

زرد

قرآن کریم رنگ زرد روشن را رنگی شادی بخش نامیده است; (بقره: 69 ). زرد اعصاب را تقویت کرده; ذهن را به تحریک وا می دارد. زرد اعصاب حرکتی را فعال و در عضلات انرژی تولید می کند. زرد در بیشتر کشورها مفهوم خوشحالی و مطلوب بودن را دارد. زرد رنگی مناسب برای نمایش تابناکی و درخشندگی ، خوشحالی، خوشرویی، سرزندگی، راحتی و خوش بینی در آگهی هاست.

قابلیت رؤیت بالایی دارد; نشانه هدایت و روشنی، نور، تحرک، پیشرفت و آغاز فعالیت است. مناسب استفاده در صنایع آموزشی است همچنین زرد، رنگ احتیاط است.
در آسیا رنگ زرد نشانه تقدس و پرهیزکاری است; در کشورهای مسیحی زرد نشانه نور خورشید و دانایی است; در مالزی که جمعیت آن مخلوطی از

مالایی ها; هندی ها و چینی ها است دلالت بر خاندان پادشاهی دارد; و طلایی نشانه عمر زیاد است.

در طراحی بسته بندی غذاها نباید بهره گرفت; کاربرد بیش از حد زرد در بسته بندی، مصرف کننده را از محصول دور می کند.

ارغوانی

ارغوانی نشانه تشریفات و شکوه است; در بعضی از کشور های غربی نشانه دلتنگی برای میهن است. رنگ ارغوانی بیشتر مورد توجه کودکان بخصوص دختر بچه ها است; اگر چه در بعضی از کشورها دلالت بر سوگواری و مرگ نیز دارد; ولی در بسیاری از فرهنگ ها نشانه نجابت و شرافت است;  چون کم تر در طبیعت دیده می شود; استفاده از آن در طراحی بسته بندی غذاهای دریایی باید با احتیاط انجام شود.
لئوناردوداوینچی معتقد بود که رنگ ارغوانی می تواند قدرت تفکر انسان را تا 10 برابر افزایش دهد.  قدرت تخیل را در کودکان افزایش می دهد. در کشورهای مسیحی  به معنای ثروت و توان گری است.در چین بد یمن و بد اقبال است.

قهوه ای

قهوه ای نشانه راحتی و اعتماد است; در آمریکا استفاده از این رنگ در طراحی بسته بندی مواد غذایی و دریایی با موفقیت همراه است. وجود رنگ قهوه ای در بسته بندی مواد غذایی در کلمبیا; باعث کاهش فروش محصول می شود. در کشور های غربی قهوه ای نشانه فروتنی است.
قهوه ای نماد چوب، قهوه و محصولات برآمده از زمین است.اعتماد، سختی، خانواده دوستی، احتیاج به امنیت و آسایش، قدرت، بلوغ و راحتی است.

برای آهن فروشی ها، قهوه خانه ها، فروشگاه های صنعتی، غذا فروشی ها، فروشگاه های پوشاک مردانه،کابینت فروشی ها، ساعت فروشی ها و نجاری مناسب است.

خاکستری

رنگ خاکستری نشانه فساد و تباهی است; در طراحی بسته بندی مواد غذایی و دریایی باید پرهیز کرد. این رنگ معنای گوشه گیری، بی تفاوتی، بی میلی و عدم فعالیت است

بنفش

در بسیاری از فرهنگ ها به معنی رنج و همدردی است; استفاده در طراحی بسته بندی مواد غذایی و دریایی توصیه نمی شود; بعضی نیز بنفش را نشانه روحیه لطیف و زیبا پسندی می دانند.

مقالات دیگر

چند نکته برای شاد زیستن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *